Suomen valtion kunnianhimoisena tavoitteena on, että liikenteessä olisi vuonna 2030 noin 700000 sähköautoa. Tavoitetta tuetaan muun muassa erilaisilla sähköautojen hankintatuilla ja latausinfran kehittämisen tuilla. Nämä toimet ovat ohjanneet autoilijoita ekologisempaan suuntaan ja lisänneet sähköautojen tarjontaa, kysyntää ja hankintaa.
Sähköautojen lisääntyminen luo omat haasteensa myös latausinfralle ja tulevaisuudessa latausasemia tullaan tarvitsemaan paljon enemmän. Tämä tarkoittaa myös sitä, että työpaikoille ja koteihin on saatava lisää sähköauton latauspaikkoja. Tähän haasteeseen täytyy myös taloyhtiöiden vastata. Asiaa on saatu sekä miettiä että käsitellä viime aikoina jo monessa taloyhtiössä ja tullaan tulevaisuudessa varmasti käsittelemään.
Sähköautojen lataaminen taloyhtiössä
Tällä hetkellä moni sähköautoilija lataa autoaan taloyhtiön pistorasiasta. Pistorasia ei ole yhtä tehokas ja turvallinen. Lisäksi lataamisen maksaa poikkeuksetta taloyhtiö. Taloyhtiöt ovatkin alkaneet miettimään oman latausinfran rakentamista. Latausasemat ovat suunniteltu autojen lataukseen ja ovat siksi sekä tehokkaampia että turvallisempia. Myös laskutus saadaan menemään taloyhtiön sijaan lataajan piikkiin.
Sähköautojen latauspisteiden rakentaminen taloyhtiöön
Mitä sähköautojen latausinfran rakentaminen taloyhtiössä oikein vaatii? Latausinfran saaminen taloyhtiöön on pitkä prosessi ja vie vähintäänkin kuukausia. Latausinfran rakentaminen alkaa taloyhtiön yhtiökokouksessa. Yhtiökokous päättää, että asiaa aletaan viemään eteenpäin ja valtuuttaa taloyhtiön hallituksen tai isännöitsijän asiaa sekä hoitamaan että latausinfran rakentamisesta sopimaan yhtiökokouksessa päätetyin ehdoin.
Projekti alkaa latausasemien tarpeen ja kiinnostuksen selvittämisellä. Mikäli taloyhtiössä laajaa kiinnostusta on, niin latausverkon rakentamista aletaan suunnittelemaan yhdessä sähköalan ammattilaisen kanssa. Tärkeitä huomioitavia asioita ovat sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti. Niiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön eli taloyhtiössä asuvien sähköautojen lataamiseen. Lisäksi on hyvä suunnitella latausasemien kaapelointi ja miettiä sekä latausasemien tehokkuus ja malli. Latausinfra voi vaatia suuria muutoksia, esimerkiksi järeämmät liityntäkaapeloinnit, tehokkaamman sähköpääkeskuksen ja uudet kaapeloinnit autopaikoille latausvalmiuksien saavuttamiseksi. Tämän lisäksi tarvitaan itse latausasemat. Tarjouksia kannattaa kysyä useammalta sähköalan yritykseltä ja valita juuri teidän taloyhtiölle paras vaihtoehto. Kun kilpailutus on ohi ja hankesuunnitelma valmis, voidaan projektia alkaa viedä käytäntöön.
Taloyhtiöiden on mahdollista saada latausinfran rakentamiseen tukea ARA:lta eli Asumisen ja rakentamisen kehittämiskeskukselta. Avustus on haettavissa heti, kun hankesuunnitelma ja kustannusarvio on tiedossa. Tukihakemuksen täytyy olla ARA:ssa ennen kuin kaikki työt on tehty ja vastaanotettu hyväksytysti. Avustus maksetaan yhdessä erässä töiden valmistumisen jälkeen toteutuneiden kulujen mukaan, kuitenkin enintään avustuspäätöksen mukainen enimmäissumma. Huomioitavaa on, että päätöksen saaminen ARA:lta kestää kuukausia, mutta varsin usein se kannattaa.
Sähköautojen latausinfran ARA-avustus pähkinän kuoressa
- ARA eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus jakaa tukea sähköautojen latausinfran kehittämiseen. Tuella pyritään edistämään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja sähköautokannan kasvua kansallisten ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaan.
- ARA:n tuki maksetaan asuinrakennukset ja parkkipaikat omistavalle taloyhtiölle tai taloyhtiön omistavalle parkkiyhtiölle, jotka käyttävät tuen sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin.
- Tuen edellytys on, että latausasemat ovat tuen hakijan omistuksessa.
- Tukea voi hakea ARA:lta ympäri vuoden ja tuet käsitellään saapumisjärjestyksessä.
- Jos määrärahat loppuvat kesken, niin tuki maksetaan seuraavista määrärahoista.
- Hyvin valmisteltu ja hakuohjeiden mukaan toteutettu hakemus mahdollistaa nopean käsittelyn.
- Avustuksen suuruus on 35-50% hyväksytyistä kustannuksista.
- Tuen avulla nousseiden latausasemien määrä ylittää 20000 kappaleen rajan vuonna 2021.
Lue lisää ja tarkemmat tiedot Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen sivulta www.ara.fi
Latausasemilla positiivinen vaikutus taloyhtiöön
Taloyhtiö, josta löytyy sähköautojen latausinfra houkuttelevampi valinta uudeksi taloyhtiöksi. Olemassa oleva latausinfra lisää taloyhtiön ja yksittäisten asuntojen arvostusta. Asunnon hintaankin latausasemalla voi olla positiivinen vaikutus ja latausasema on ennen kaikkea satsaus tulevaisuuteen.